Rugpijn / Hernia

Lage rugpijn komt veel voor. Wanneer u voor het eerst met rugpijn te maken heeft begrijpt u al snel dat dit erg beperkend kan zijn. Misschien klopt uw houding niet en staat u scheef of voor over gebogen. Soms heeft u ook uitstralend been pijn. Elk geval is anders maar er zijn wel bepaalde patronen te herkennen. De oorzaak van rugpijn is vaak terug te vinden in het verleden. Acute rugpijn komt vaak voor na een periode van een voorover gebukte houding of zwaar tillen.

Het hoeft niet altijd zo te zijn. Mannen ervaren vaak rugpijn wanner zij iets vooroverbuigen bij het scheren. Dit komt door de mechanische belasting op de rug. Herhaalde belasting leidt tot oververmoeidheid van uw wervelkolom en spieren. Uiteindelijk wordt dit helaas te zwaar om te dragen met als gevolg; rugpijn. Een van de meest voorkomende misverstanden over rugpijn is de opvatting “het gaat vanzelf weer over”. De duur van herstel wordt bepaald door het deel van de rug dat aangetast is. Bot, pees, kraakbeen, capsule, gewricht of tussenwervelschijf problemen hebben allemaal verschillende herstel patronen. Na langere periodes , meestal jaren, begint de wervelkolom aanwijzingen te vertonen van slijtage. Dit betekent dan dat de rug lang onder druk heeft gestaan. Dit leidt dus vaak tot artrose of degeneratieve afwijkingen die op röntgenfoto’s vaak te zien zijn. Dit kan ook gekoppeld zijn aan versmalling van de tussenwervelschijf.

Hernia:

hernia

Uw ruggengraat bestaat uit meerdere wervels die op elkaar zijn gestapeld. Tussen de wervels is een sterke kraakbeen schijf te vinden. Deze schijf bestaat uit ringen van kraakbeen die een centrale kern van vloeistof binnen houden. Er is sprake van een hernia wanneer de vloeistof kern (nucleus pulposis) buiten het kraakbeen is gekomen. Wel kan er een uitstulping (bulge)van de schijf ontstaan met als gevolg dezelfde pijn als bij een hernia.   ( zie afbeelding)

Dat betekent wanneer deze uitpuiling tegen de dichtbije zenuw aandrukt, dat dit zeker pijn veroorzaakt. Voornamelijk in een been tot aan de voet. Wanneer er sprake is van kracht verlies, bijvoorbeeld een klapvoet, moet u toch rekening houden met een langere herstel periode.

Nek Hernia Symptomen:

C4 – C5: Krachtverlies van de Deltaspier, schouder pijn. Vaak zonder echter doof gevoel of tinteling.
C5 – C6: Verminderde kracht van Biceps spier en pols extensoren. Doofheid of tintelingen aan de duim. (Meest voorkomende nek hernia)
C6 – C7: – Minder kracht van Triceps spier. Doofheid en tintelingen tot aan de middelvinger. (Komt vaker voor)
C7 – T1 : Zwakte handgreep. Doofheid en tintelingen tot aan de pink.

10271214_10152484932534063_3697833355397168550_o (1)

Lage Rug Hernia:

L4-L5: Zwak groot teen , soms ook klap voet. Doofheid en tintelingen bovenzijde van de voet.

L5-S1: Mooijlijk om op de tenen lopen van een voet. Pijn, doofheid of tintelingen achter het been en onderzijde van de voet.

Feiten en fabeltjes over hernia’s:
Feit: De meeste hernia’s herstellen zonder operatieve ingreep.

Fabeltje: Hernia’s zijn altijd pijnlijk (onderzoek toont dat bij 30% van de mensen boven 40 jaar zonder rugpijn een hernia te vinden is.)

Fabeltje: Een operatieve ingreep geeft altijd het gewenste resultaat.

Fabeltje: Een hernia is te zien op een röntgenfoto (wel op C-T Scan / M.R.I.)

Feit: Roken is schadelijk voor de tussenwervelschijf

Fabeltje: Het is beter om een hernia te laten opereren. (Onderzoek toont aan dat geopereerde en niet geopereerde patenten even goed na twee jaar herstellen)

Fabeltje: Bij een hernia moet men gelijk aan een rustkuur meedoen. (beweging helpt vaak. Dat wil zeggen lopen, fietsen, maar zonder
zware belasting)

Feit: De meeste lage rug hernia’s komen voort tussen de 30-50 jaar dan ook twee keer zo vaak bij vrouwen als bij mannen.

Hernia Behandeling:Hernia behandeling

Er bestaan meerder mogelijkheden om in de praktijk een hernia te behandelen. Waar u vooraf rekening mee moet houden is dat wanneer een hernia echt de oorzaak is van uw klachten het zeker wat tijd nodig zal hebben om te herstellen. Dit kan wel weken of maanden duren.

Dit wil niet zeggen dat u al die tijd pijn zou lijden. Behandeling kan bestaan uit verschillende chiropractische behandel methodes met of zonder toegepaste manipulaties. Vaak wordt “flexion-distraction”of wel “flexie-distractie” toegepast. Hiermee wordt uw rug op een bewegende tafel licht uitgerekt en gebogen.

Spinal Decompression” (spinaal decompressie) bestaat uit een lichte tractie met als gevolg vermindering van druk op uw tussenwervelschijf (decompressie). Hiervoor is een speciale decompressie behandeltafel nodig. Tijdens de decompressie behandeling ontstaat er een tractie op uw tussenwervelschijf. Dit wordt toegepast op basis van een programma dat gebaseerd is op trekken en loslaten. Wanneer dit gebeurt wordt de pijn verlicht en tegelijkertijd krijgt uw tussenwervelschijf de nodige nutriënten uit het lichaam die nodig zijn voor herstel.

Kijk hier de Spinal decompression presentatie (engels)

Voeding:

Het is een feit; Roken is schadelijk. Dus rook niet. Zeker tijdens uw herstelperiode. Drink voldoende water. Gebruik van natuurlijke ontstekingsremmende stoffen zoals Vis olie (Omega3) is een aanrader.

Ontstekingsremmers (N.S.A.I.D.S) zoals diclofinac kunnen helpen tegen de bijhorende ontsteking en zwelling in de omgeving van de tussenwervelschijf. Deze zijn niet zonder risico’s. Onderzoek laat zien dat Chiropractie een betere effect geeft op langetermijn in vergelijking met pijnstillers of ontsteking remmende medicaties (NSAIDS). Kwaliteit van leven door Chiropractisch behandeling van de wervelkolom was opmerkelijk beter in vergelijking met patiënten die gebruik maakten van medicatie.

Kijk video Chiropractie VS pijnstillende medicatie (Engels)

De druk op uw tussenwervelschijf wordt bepaald door uw houding.
Vermijd bukken en zeker bukken en draaien tegelijkertijd!
Tijdens acute rugpijn kunt u best op uw rug liggen met uw knieën gebogen.
Zie afbeelding hieronder. ( 90/90 positie.)                                                                                 5909P_90-90-positioning-cube-demo

Bel Vandaag Nog Voor Een Afspraak In Een Van Onze Chiropractie Locaties
Tel: 035-5241866 / 0515-430435

Heeft u al een M.R.I. van uw rug laten maken? Deze kunt u bij uw ziekenhuis zelf opvragen op CD rom.