Pijnstillers

Bij acute rugpijn staat men soms scheef. Reikt u direct voor de pijnstillers?

De oorzaak komt vaak door een scheur of schade aan een spier, gewricht of tussenwervelschijf in de onderrug. Dit kan plotseling aankomen of langzaam aankomen over een paar dagen tijd. In ieder geval u staat scheef. En nu?

Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen dat uw scheefstaande houding van tijdelijke aard is. Vaak trekt uw lichaam van de pijnlijke kant weg om u minder pijn te geven maar ook om uw lichaam de tijd  te geven om te rusten en ook te herstellen. Zijn pijnstillers echt de enige oplossing? Misschien niet.

Regel 1: Probeer niet tegen de scheefstand in te gaan. Gun uw lichaam de kans om te rusten. Wanneer de de situatie verbeterd laat uw lichaam de scheefstand weer loss. ( het kan wel tien dagen duren.

Vaak wil men gelijk weer doorgaan met werken , sporten  of vertrekken naar een warm land voor de zon en vakanties. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Wanneer uw scheef staat is doorgaan op een normale manier geen goede idee. Doordouwen  zonder uw lichaam de kans te geven om te herstellen leidt aleen maar  een ernstiger situatie. U maakt de situatie erger.

Regel 2: Stop en rust.

Vaak is de vraag welk pijnstillers gebruikt moet worden. Ten eerste, de vraag om pijnstillers  is vaak zodat men door kan gaan met de pijn. Onthoud eerst regel 2; Stop en rust. Dit helpt met de pijn. De beste rust houding is de 90-90 positie. Om de pijn te verhelpen kunt u eerst ijs gebruiken. Ijs koelt uw huid en spieren welk helpt pijn te verminderen maar ijs help ook ontsteking te verminderen of te remmen. Onthoud; ‘ontsteking’ is geen infectie maar is een lichamelijke reactie op irritatie.  Net zoals wanneer u door uw enkel gaat, krijgt u in uw rug zwelling.  Dit ziet u niet omdat het diep onder uw rugspieren zit, rondom de kleine facet gewrichten en de tussenwervelschijf. Ijs help pijnstillend. Leg een ijszak koel element of gel verpakking in een theedoek en leg deze onder in uw rug in de 90-90 positie. Gebruik dit 10 to 15 minuten per uur.

Pijstillers, rugpijn, chiropractie

Rust houding voor acute rugpijn. (90-90 positie.)

Ok . Nu ligt u met ijs . En nu? Mag ik nu een pijnstiller?

Vraag 1: Geeft deze positie rust?

Vraag 2: helpt de ijs?

Als u hiermee  voldoende pijn vermindering ervaart dan is een pijnstiller misschien niet eens nodig. Onthoud regel 2; stop en rust. Vergeet niet wat het is om te rusten. Bij rust stopt alles. Uw werk, uw sport maar ook uw gedachten. Rust vermindert uw stress.

En Slapen dan? Hoe is het daarmee?

Regel 3: Paracetamol helpt niet.

Pijnstillers hebben een positief effect op pijn maar ook vaak een negatief effect op uw gezondheid. Hoe zwaarder de pijnstiller hoe groter de kans op bijwerkingen.

Paracetamol: Paracetamol geeft nauwelijks verlichting bij acute rugpijn.

Sterker nog; Volgens de Cochrane review, Het helpt helemaal niet voor rugpijn. “Cochrane review is unequivocal – it doesn’t work. Not immediately, not later. At no stage between one and 12 weeks is 4,000 mg daily any better than a placebo. Nor does the review find any evidence that it works in chronic back pain either.“(1)

Laat de Paracetamol dan maar liggen.

NSAIDs

Deze afkorting is verleend aan medicijnen met een ontsteking remmende werking. Onthoud u hiermee dat ontsteking geen infectie is in dit situatie.

Hiermee de lijst met het meest voorkomende medicijnen in de praktijk; NSAID:
  • diclofenac.
  • ibuprofen.
  • naproxen.

Van de top honderd gebruik medicijnen  in nederland is diclofenac nummer 1.

“Diclofenac is een medicijn uit de groep van niet-steroïde anti-inflammatoire (ontstekingswerende) geneesmiddelen (NSAID’s), dat wordt gebruikt voor de behandeling van pijn, ontsteking en koorts. Het is bovendien het meest gebruikte medicijn in Nederland. Diclofenac wordt gebruikt om pijnlijke aandoeningen zoals artritis, verstuikingen, jicht, migraine, kiespijn, en pijn na operaties te behandelen. Diclofenac wordt onder meer verkocht onder de merknamen Diclomax, Cataflam en Voltaren.”(3)

Bijsluiter

Volgens de bijsluiter zijn “De meeste bijwerkingen zijn van gastro-intestinale aard. Maagzweren, bloeding of doorbraak in het
maag-darmkanaal, soms fataal, met name bij ouderen, kunnen voorkomen. Misselijkheid, braken, diarree, winderigheid, constipatie, stoornis in
de spijsvertering, buikpijn, bloed in de ontlasting, vergeven van bloed, ontsteking van de mondslijmvliezen met verzwering, verergering van dikke
darmontsteking en de ziekte van Crohn (chronische ontsteking van de dunne en/of dikke darm).”(4)

Uit onderzoek is gebleken dat Chiropractie meer effectief is dan dicolfenac voor rugpijn.“In a subgroup of patients with acute nonspecific LBP, spinal manipulation was significantly better than nonsteroidal anti-inflammatory drug diclofenac and clinically superior to placebo.”(7)

In de praktijk wordt u in het algemeen geholpen zonder medicijnen. In sommige gevallen  worden NSAIDs aanbevolen om u tijdelijk over een drempel te helpen.

Opiaten:

Tramadol is een sterke pijnstiller maar werk als opiaat. De volgende Bijwerkingen zijn bekend:

• Sufheid, slaperigheid, een draaierig gevoel en een verminderd reactievermogen.
  • Misselijkheid
  • Verstopping
  • Duizeligheid
  • Jeuk en galbulten.
  • Zweten en hoofdpijn.(5)
    pijnstillers, tramadol, opiaten

Tramadol bijwerkingen

Volgens onderzoek is Chiropractie, zonder medicijn gebruik, net zo effectief als Tramadol.

“After one month of treatment, chiropractic showed similar efficacy at reducing disability when compared to tramadol  and all other opioids. Furthermore, after three months of treatment, chiropractic showed similar efficacy at reducing disability when compared to tramadol and all other opioids

Conclusion: Chiropractic treatment has a similar effect in reducing disability compared to tramadol and all other opioids after only one month of treatment. Based on the safety burden surrounding opioids, physicians may want to consider chiropractic treatment for nonspecific low back pain in order to reduce disability caused by chronic low back pain.(6)

Beleid in de praktijk: In ons praktijk is het gebruikelijk dat wij geen behandeling uitvoeren wanneer de patiënt Tramadol gebruikt.

Uit ervaring zien wij dat de patiënt  niet weet of die wel of geen pijn heeft onder invloed van opiaten. Wij zien dan ook dat er een toenamen is in gebruik van Tramadol wanneer dit ook niet echt noodzakelijk is. Verder zien wij dat patiënten doorgaan met Tramadol wanneer de indicaties ervoor ook afgenomen zijn. Tramadol wordt vaak gebruikt om te kunnen slapen; niet wegens pijn.

Terug naar regel 1; Stop en rust. Volg de advies van uw Chiropractor. Gun u lichaam de tijd om te herstellen.

Chiropractie beter dan medicijnen voor rugpijn. Bekijk video.

Pijnstillers; Wie schrijft opiaten het meeste voor?

Blijft u last houden? Bel gelijk voor een afspraak.
Chiropractie Huizen: 035-5241866
Chiropractie Sneek / Rug Zorg Kliniek:  0515-430435
Chiropractie Bussum: 035-5241866
Jos van den Hoek, Chiropractor

1. http://www.evidentlycochrane.net/paracetamol-widely-used-ineffective/
  2. http://www.cochrane.org/CD012230/BACK_paracetamol-low-back-pain
  3. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/96253-diclofenac-werking-toepassing-en-bijwerkingen.html
  4. https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h17257.pdf
  5. http://www.apotheek.nl/medicijnen/tramadol?product=tramadol#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
  6. https://www.researchgate.net/publication/286412042_Chiropractic_VS_Tramadol_and_all_other_Opioids_for_the_Treatment_of_Nonspecific_Chronic_Low_Back_Pain_Which_Treatment_is_More_Effective_at_Reducing_Disability [accessed Jun 29, 2017].”
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23026869
  8. https://www.vpro.nl/programmas/labyrint-radio/diclofenac.html